هشدار یاتا: هواپیمای روسی سوار نشوید
سخنگوی یاتا با تأکید بر
اینکه از هرگونه هواپیمای ساخت روسیه دوری کنید، گفت: در کشورهایی که
مقررات ایمنی به طور کامل رعایت میشود، هواپیماهای شرقی هم جایی ندارند،
اما در برخی کشورها مانند کشورهای آفریقایی و خاورمیانه این هواپیماها به
راحتی پرواز میکنند.
پایگاه اطلاعرسانی شرکت فرودگاههای کشور طی
اطلاعیهای به نقل از وبسایت رسمی یاتا، اعلام کرد که یاتا سوانح را بر
اساس کشورهای سازنده هواپیما طبقهبندی میکند.
نخست وزیر لهستان
در خصوص سقوط توپولوف 154 حامل رئیس جمهور و برخی مقامات ارشد این کشور
گفته است: سقوط این توپولوف قدیمی نخستین سانحه هواپیماهای روسی در لهستان
نبود و این هواپیماهای زمخت که در دهه 60 طراحی و تولید شدند، در شرایط
بد آب و هوایی به هیچ عنوان عملکرد قابل قبولی ندارند.
سخنگوی
یاتا، در اینباره گفته بود: سن هواپیما در بروز سوانح تأثیر گذار نیست و
بررسیها نشان می دهد میان سن بالای ناوگان و بروز سوانح، ارتباط مستقیمی
وجود ندارد.
استیو لوت افزود: با بالا رفتن عمر هواپیما، احتمال
بروز سانحه هم افزایش مییابد، اما باید توجه داشت مواردی مانند نحوه
تعمیر و نگهداری هواپیما، کشور سازنده و سیستم مراقبت پرواز، در بروز یا
عدم بروز سوانح نقش تعیین کنندهتری دارند.
وی با بیان این که
یاتا سوانح هوایی را بر اساس کشورهای سازنده هواپیما طبقهبندی می کند،
تصریح کرد: هواپیماهای ساخت شرکتهای بوئینگ، ایرباس و حتی امبرائر در
گروه هواپیماهای غربی جای میگیرند، اما هواپیماهای توپولوف جزو
هواپیماهای شرقی هستند که ساخت شوروی سابق یا چین هستند و آمار سوانح آنها
بالا است.
وی میزان سوانح هواپیماهای شرقی را 12.11 سانحه به ازای
یک میلیون و 200 پرواز اعلام کرد و گفت: این آمار به معنای آن است که هر
83 هزار پرواز این هواپیماها با یک سانحه مواجه بوده است.
سخنگوی
یاتا با بیان این که آمار همیشه بیانگر رابطه علت و معلولی نیست، افزود:
قطعأ روسی بودن هواپیما، تنها دلیل سقوط هواپیمای حامل رئیس جمهور لهستان
نبوده است و عوامل دیگری نیز در بروز این سانحه دخیل بودند.
سخنگوی
یاتا با بیان این که میزان سوانح هواپیماهای غربی 0.81 سانحه به ازای هر
یک میلیون و 200 هزار پرواز است، یادآور شد: این میزان برای هواپیماهای
توربوپراپ 2.43 سانحه در این تعداد پرواز است.
وی مواردی مانند
سختگیری در رعایت مقررات ایمنی، وجود زیر ساختهای پیشرفته هوانوردی
خصوصأ در بخش مراقبت پرواز و اجرای دقیق دستورالعملهای ایکائو را در کاهش
سوانح هوایی مؤثر دانست و گفت: در کشورهایی که مقررات ایمنی به طور کامل
رعایت میشود، معمولأ هواپیماهای شرقی هم جایی ندارند، اما در برخی کشورها
مانند کشورهای آفریقایی، جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و
کشورهای تازه استقلال یافته، این هواپیماها به راحتی پرواز میکنند و در
برخی موارد دلیل سقوط هواپیما، بیشتر به دلیل عدم رعایت مقررات ایمنی رخ
می دهد تا موارد دیگر.